Minggu, 08 November 2015

The Juzuk Universal: Guna

The Juzuk Universal: Guna

Semua pengalaman adalah berdasarkan kepada dualiti ini antara subjek yang sedar dan evolutes aktif alam. Kesedaran memerlukan sesuatu untuk menjadi sedar dan perkara yang perlu dialami. Prakriti diadakan bersama-sama dalam keadaan yang seimbang ketegangan dengan tiga bahan universal (guna). Ketiga-tiga aspek menggabungkan dalam perkadaran yang berubah-ubah untuk mewujudkan fenomena yang nyata. Mereka adalah bentuk sebab dan akibat daripada alam semula jadi. Mereka hadir dalam setiap ungkapan prakriti, sama ada halus atau kasar; jika ia adalah 'diperhatikan' ia mengandungi guna itu. Sattva merujuk kepada kualiti yang seimbang, kesaksamaan, dan kestabilan. Ia adalah cahaya (laghu) dan bercahaya (prakasika) dan memegang kapasiti untuk kebahagiaan. Ia sedar dan bijak, bergerak ke dalam dan ke atas.

Raja menjana aktiviti, perubahan, dan gangguan. Ia adalah mudah alih (chala) dan yg dpt dirangsang (upastambhaka). Adalah menjadi motivasi dan penggerak. Ia mempunyai daya emparan menyebabkan penyebaran dan perpecahan. Pergerakan ini dari pusat menyebabkan kesakitan. Tamas adalah bergerak, masih, dan kualiti yang tersekat. Ia adalah berat (guru) dan menyebabkan halangan atau kekurangan persepsi (varana). Ia bergerak ke bawah dan bertanggungjawab untuk degenerasi. Melalui daya tamas ada khayalan dan kekeliruan. Tamas mempunyai reputasi yang buruk kerana menjadi negatif, tenaga ke bawah-bearing. Untuk menyedarinya negatif adalah untuk menyalahtafsirkan peranannya. The gunas wujud 'untuk tujuan tunggal, seperti sebuah lampu. Bahawa mereka memiliki sifat-sifat yang bercanggah tidak memberi apa-apa keutamaan satu kualiti dengan yang lain. Mereka datang bersama-sama untuk tujuan tunggal pembebasan (moksa), matlamat utama semua darsana (s) dan kewujudan sedar. Mereka adalah salah satu daya, dengan aspek-aspek yang berbeza berlaku untuk saling 'sokongan', 'produktif'. Mereka membantu antara satu sama lain dan menjaga antara satu sama lain di dalam semakan. Mereka bertanggungjawab antara satu sama lain; mengekalkan, menggalakkan, atau sekatan. Perkadaran yang berbeza-beza mereka menjelaskan pelbagai dalam alam semula jadi.

Gangguan daripada baki primitif antara Purusa dan prakriti, yang membebaskan corak guna, adalah corak konsep. The Samkhyakarika menerangkan proses: 'Bagi persepsi alam semula jadi dengan semangat dan bagi pengasingan [Kaivalya, seiring dengan moksa] roh, ada kesatuan kedua-duanya. Dari ini, evolusi hasil kesatuan. Analogi pelihat (Purusa) membimbing aktif buta (prakrti) digunakan. Dari pemangkin ini mencari 'kenikmatan' dan 'pengasingan' berasal keturunan semua kerja falsafah dan mistik dan perdebatan:; 'Siapakah saya?' 'Apa yang saya lakukan di sini?', 'Apakah perkara dan apa yang ada roh?'. Ini 'kesatuan' daripada Purusa dan prakriti menyebabkan kekeliruan atau vidya alam semula jadi kita yang sebenar. Kami berfikir bahawa kita adalah diperhatikan dan tidak pemerhati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar