Minggu, 08 November 2015

Superbug Pertempuran Kesihatan Manfaat Madu Manuka

Superbug Pertempuran Kesihatan Manfaat Madu Manuka

Ia kedengaran seperti sesuatu daripada plot filem, tetapi saintis telah mendapati bahawa manfaat kesihatan madu Manuka boleh termasuk rawatan yang kuat terhadap jangkitan yang telah menjadi kebal kepada cache kami antibiotik. Rintangan antibiotik merupakan satu masalah yang semakin biasa - ia datang daripada bakteria yang berulang kali terdedah kepada ubat yang sama, atau dari apabila bakteria yang tinggal dalam badan anda kerana anda tidak menamatkan seluruh preskripsi dan dibenarkan organisma cukup untuk hidup dan membiak, dengan keupayaan untuk menentang antibiotik yang sama pada masa hadapan.

Ini meninggalkan ubat mencari jawapan, cara untuk melindungi pesakit daripada jangkitan dan wabak penyakit. Dan ketika kami telah diketahui tentang ciri-ciri antibakteria madu untuk beratus-ratus tahun ini, kajian terhadap keberkesanannya hanya tidak ada ... sehingga kini. Ini percubaan di makmal mendapati Manuka madu boleh membersihkan bakteria dalam membarah luka atau pada permukaan yang tercemar di hospital.

Satu bentuk ditapis khas jenis ini madu, dengan segala kekotoran dibawa keluar, sedang digunakan hari ini dalam produk penjagaan luka di seluruh dunia.

Pakar-pakar telah menggunakan madu di beberapa bakteria yang biasa, mendapati bahawa madu Manuka muncul untuk menjaga bakteria ini daripada melekat pada tisu. Ini adalah satu langkah penting untuk permulaan jangkitan ... organisma perlu untuk melampirkan ke permukaan. Dengan menghentikan lampiran, madu Manuka juga dapat menyekat pertumbuhan biofilms yang melindungi organisma menyerang dari antibiotik.

Kerja-kerja di makmal juga mendapati bahawa madu boleh menyebabkan MRSA (Meticillin tahan Staphylococcus aureus) lebih terdedah kepada ubat-ubatan seperti oxacillin. MRSA adalah disebabkan oleh strain tertentu bakteria Staph yang mampu untuk menentang antibiotik doktor gunakan untuk melawan. Tanpa ubat-ubatan yang berkesan, organisma yang menceroboh menang keluar.

Nampaknya kesan perlindungan kerja yang madu ini dengan mengatasi pertahanan bakteria terhadap antibiotik mempunyai, jadi ia menawarkan potensi yang besar dalam merawat jangkitan terutamanya mencabar seperti MRSA. Penyelidik mendapati sejenis madu yang dihasilkan oleh lebah yang terdapat sekitar pokok manuka yang tumbuh tidak terkawal dalam landskap New Zealand, adalah agak berkesan.

Hasil kajian mencadangkan satu cara untuk membuat antibiotik sedia ada berfungsi dengan lebih baik dengan menggunakan mereka seiring dengan Manuka madu. Langkah seterusnya adalah untuk melihat jenis madu bersama antibiotik, dan melakukan kerja-kerja klinikal ke atas pesakit.

Satu berhati-hati ... jangan mencuba rawatan ini di rumah. Madu yang anda akan membeli di pasaran tidak sama seperti madu gred perubatan yang digunakan dalam eksperimen ini. Jadi, anda akan berakhir dengan melekit, keadaan huru-hara yang tidak memberi manfaat kesihatan yang sama Manuka madu. Jika anda mempunyai luka atau luka terbuka, pastikan ia tetap bersih dan ditutup sebanyak yang anda boleh. Cara lain untuk mengelakkan jangkitan adalah perkara-perkara mudah ... cuci tangan sebelum makan dan selepas menggunakan bilik air, dan pastikan anda menyimpan vaksin anda (tetanus pukulan untuk contoh) terkini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar