Minggu, 08 November 2015

Perubatan Tradisional Cina - Perubatan Alternatif atau Kebijaksanaan Purba?

Perubatan Tradisional Cina - Perubatan Alternatif atau Kebijaksanaan Purba?

Perubatan Tradisional Cina (juga dikenali sebagai TCM) adalah istilah yang diberikan kepada pelbagai jenis rawatan dari pelbagai lokasi di seluruh Asia. Walaupun dianggap sebagai terapi alternatif di negara-negara Barat, ia adalah satu lama dan amalan perubatan yang diterima secara meluas di negara-negara Asia. Tetapi apa sebenarnya TCM?

Definisi paling mudah

Perubatan Tradisional Cina adalah tentang kira-kira. Ia juga merupakan pendekatan yang menyeluruh, merawat minda, badan dan semangat sebagai saling berkaitan. Mana-mana satu bahagian organisma lengkap yang keluar dari kira-kira - dalam kedua-dua segi fizikal dan meta-fizikal - dan penyakit akan berlaku.

Ia mendapat akar ia dalam teori Yinyang (yang telah diserap oleh Taoisme). Teori Yinyang sekali lagi semua tentang kira-kira. Ia menyatakan bahawa semua fenomena di alam ini boleh dibahagikan kepada dua bahagian bertentangan namun saling melengkapi. Beberapa contoh biasa mungkin perempuan / lelaki, panas / sejuk, bulan / matahari, cahaya / gelap dan sebagainya. Dalam erti kata yang ketat, baik yang baik atau buruk, tetapi sebaliknya kedua-dua adalah bahagian daripada keseluruhan. Perubatan Tradisional Cina yang dimaksudkan untuk mengekalkan kira-kira dan menjaga kesihatan dalam proses.

Qi dan Meridian

Qi (disebut dan sering ditulis sebagai chi) merujuk kepada daya yang penting dalam badan. Ia sering tersalah difahami bermakna "semangat" atau "jiwa" apabila ia Malah, ia lebih seperti darah bertenaga yang mengalir melalui badan. Ia mengalir melalui badan di sepanjang garis meridian, serta melalui saluran lain.

Butiran qi sahaja boleh menjadi satu kajian seumur hidup, dan ia adalah jauh di luar skop artikel ini. Apa yang anda benar-benar perlu tahu ialah: QII s tenaga yang mengalir melalui badan dan ia sangat penting untuk perubatan Cina.

So What Jenis-jenis Rawatan Yang Saya Harapkan dari Perubatan Cina?

Sebagai terapi holistik, Perubatan Tradisional Cina termasuk pelbagai mengejutkan rawatan. Berikut adalah beberapa:

Medicine- herba ini merangkumi penggunaan herba, akar, cendawan dan lain-lain produk semulajadi untuk nilai perubatannya. Beberapa bahagian haiwan eksotik dan mineral juga boleh digunakan, ada yang sangat kontroversi. Terdapat ubat-ubatan herba untuk merawat penyakit dan keadaan yang dikenali kepada sains perubatan hampir, dan juga beberapa yang tidak.

Acupuncture- Ini adalah amalan memasukkan jarum - yang sangat nipis - ke tempat-tempat tertentu di sepanjang badan. Akupuntur tradisional berikut garisan meridian yang dinyatakan sebelum ini, tetapi pengamal moden menambah spin mereka sendiri untuk kaedah mereka. Acupuncture biasanya digunakan untuk sakit kronik, gangguan psikologi, atau lain-lain gangguan saraf-sistem. Ia lebih penyokong yang taat akan mengesyorkan hal ini untuk hanya kira-kira apa-apa lagi, juga.

Cupping- Bekam adalah satu bentuk yang luar biasa urut / detoksifikasi. Ini memerlukan cawan kaca khas yang mempunyai udara di dalam dipanaskan oleh api atau asap. Walaupun masih panas di dalam, mereka diletakkan di belakang di mana mereka kemudian menyedut kulit ke dalam cawan. Beberapa klinik yang lebih moden juga menggunakan cawan dengan pam dipasang. Bertujuan untuk membersihkan badan daripada toksin, ia tidak digalakkan jika anda merancang untuk pergi ke pantai: ia daun yang besar bulatan merah besar semua ke bawah belakang anda!

Gua sha- Satu lagi rawatan yang luar biasa, gua sha adalah proses menggosok kulit dengan bit lancar jed, batu, tulang atau gading. Ia bukan satu rawatan yang lembut, sering mengakibatkan lebam atau merah tanda pedih pada kulit. Ia dipercayai kegunaan terapeutik agak luas, bagaimanapun, kerana ia digunakan untuk segala-galanya daripada cuaca panas untuk taun. Bukan rawatan untuk mereka yang mempunyai ambang kesakitan yang rendah!

Fizikal dan pernafasan latihan - Perubatan Tradisional Cina juga menggalakkan pengamal / pesakit untuk melibatkan diri dalam senaman yang sihat. Untuk aliran dan keseimbangan qi, bagaimanapun, hanya latihan yang betul akan lakukan. Taichi, qigong, yoga, meditasi dan seni mempertahankan diri semua dianggap senaman yang sangat baik dalam Perubatan Tradisional Cina, seperti meditasi dan pelbagai latihan pernafasan.

Adakah Perubatan Tradisional Cina Selamat?

Perubatan Tradisional Cina adalah ... perubatan. Ini bermakna bahawa jika digunakan dengan betul, ia boleh mempunyai nilai terapeutik yang besar. Tetapi seperti mana-mana ubat yang digunakan dengan betul, ia boleh membahayakan. Sentiasa berunding dengan profesional penjagaan kesihatan sebelum memulakan apa-apa rawatan yang baru.

Perubatan Tradisional Cina mempunyai bahaya tambahan kurang dikawal selia. Penipuan dan artis con melimpah ruah, jadi ia adalah penting untuk memeriksa kelayakan dengan berhati-hati mana-mana profesional kesihatan yang lain yang anda lihat. Juga, kekurangan ini peraturan bermakna bahawa banyak amalan perubatan Cina adalah sebahagian besarnya belum dicuba oleh masyarakat saintifik. Ini bermakna bahawa terapi boleh berkisar dari bermanfaat, untuk yang tidak berguna, atau bahkan untuk yang berbahaya. Sekali lagi, mengambil berat dan akal harus menjadi panduan anda.

Adakah Perubatan Tradisional Cina untuk Saya?

Secara ringkasnya: mungkin. Antara mengimbas kembali dadah, kesilapan doktor, dan melambung kos perubatan, ramai orang kini beralih kepada terapi alternatif. Mereka boleh memberi manfaat kepada pesakit di rumah sebenar. Bagi sesetengah orang, bagaimanapun, ia mungkin tidak menjadi pilihan yang terbaik. Bagi mereka yang mempunyai keadaan yang serius seperti kanser atau keadaan akut seperti apendiks, perubatan Barat masih mempunyai rekod prestasi yang lebih baik. Walau bagaimanapun, ia tidak bermakna rawatan ini tidak boleh ditambah dengan Perubatan Tradisional Cina untuk kesan yang lebih besar. Akhirnya, pilihan adalah terpulang kepada anda dan pelan penjagaan kesihatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar