Minggu, 08 November 2015

Kembali Dari The Brink: Trauma dan Homemopathy

Kembali Dari The Brink: Trauma dan Homemopathy

Kerjaya saya dalam psikoterapi sebenarnya bermula apabila saya mendapat tahu bahawa anak tempatan Krisis Rogol Center adalah sangat-sangat memerlukan sukarelawan. Ini adalah pada awal tahun 80-an. Saya masih muda, masih dalam pengiklanan bebas, tetapi mencari jalan yang baru. "Hanya datang untuk satu mesyuarat," wanita itu pada telefon tersebut. "Tidak ada kewajipan." Sebelum saya boleh mengatakan "pasti," Saya berada di tengah-tengah latihan intensif selama lapan minggu dalam kaunseling krisis dan dalam tempoh yang singkat mengambil perubahan pada baris panas di tiga pagi.

Ia adalah satu permulaan yang retrospektif mengingatkan saya kepada beruang kutub kelab orang-orang gila dan wanita yang melompat ke dalam air berais di pertengahan musim sejuk. Mereka memanggilnya pantas. Saya memanggilnya mengejutkan.

Dan saya terkejut demi apa yang saya dengar, dengan apa yang saya rasa, dengan cara yang tidak boleh difahami bahawa orang-orang menyakiti antara satu sama lain dan panjang jalan raya, sunyi pemulihan begitu ramai terpaksa berjalan kaki pada masa itu.

PTSD, kini merupakan sebahagian daripada percakapan biasa kita bersama, ketika itu adalah tambahan yang agak baru kepada Diagnostik dan Piawaian Manual (DSM) yang profesional kesihatan mental digunakan untuk penilaian. Malah, ketika Aku masih di kolej, saya mencadangkan kajian penyelidikan mengenai kesan-kesan jangka panjang tekanan yang teruk pada mangsa Holocaust untuk dekan psikologi pada "berprestij" universiti di NY. Dia ketawa dan memberitahu saya bahawa ia akan menjadi mustahil, bahawa saya adalah terlalu bercita-cita tinggi, dan selain itu tidak ada perkara seperti tekanan-penyakit dengan cara yang saya telah dirangka ia. Tidak ada walaupun diagnosis untuk itu pada ketika itu.

Namun, orang-orang yang tidak wujud untuk Dean berjaya mencari saya ... pada baris panas dan kemudian di pejabat saya selepas saya tamat sekolah siswazah. Dan apa yang saya datang untuk mencari di mana ada perubahan dan kerumitan lebih luas daripada apa yang saya telah disediakan. Trauma jarang hasil daripada satu masa menakutkan. Ia hampir selalu dikompaun oleh perlembagaan, sebab akibat (merupakan acara dicetuskan oleh orang yang dikasihi?), Dan akibat (adalah orang yang diabaikan, dibuang kerja selepas trauma?). Sama seperti Hahnemann mengajar kita, setiap orang datang untuk hidup nya dengan keperibadian yang unik. Setiap peristiwa diterima dan bersepadu secara berbeza dan setiap orang mesti didekati dengan pemahaman-kita melayan orang itu bukan penyakit. Tidak ada dua orang dan tidak ada dua-trauma adalah sama.

Atas sebab itu teknik-teknik yang telah dipelajari di sekolah siswazah dan dalam kajian pasca-siswazah adalah baik, tetapi mereka tidak akan sedalam atau berpanjangan selama aku berharap. Hypnosis adalah besar, tetapi hanya sehingga ke satu tahap. NLP membantu tetapi, sekali lagi, hanya setakat ini dan hanya begitu lama. EMDR adalah hebat untuk kelegaan jangka pendek, tetapi begitu banyak pembolehubah perlu ditangani ia mengambil masa selama-lamanya dan seolah-olah sama cetek. Setiap salah satu daripada kaedah ini amat berharga dan saya masih menggunakannya dalam perjalanan rawatan (* untuk senarai buku yang sangat baik untuk membaca, lihat akhir artikel) tetapi mereka tidak pernah seolah-olah pergi cukup jauh, sampai cukup luas atau tenggelam cukup dalam sendiri bagi saya untuk mempertimbangkan kes-benar curedI berjuang dan juggled teknik selepas teknik sehingga saya ingin merakamkan setinggi mendapati homeopati. Kemudian saya mula melihat beberapa mukjizat nyata.

Kes # 1: Penyakit daripada Love Kecewa

17 tahun Lena (nama ditukar) datang ke pejabat saya dalam kesusahan akut. Ibunya membawanya dalam satu hari selepas keluar dari kemudahan psikiatri. Beliau menyampaikan dengan rata memberi kesan, bercakap dalam salad perkataan, dan menyatakan bahawa dia sedang mengandung walaupun bukti perubatan yang berlawanan. Perutnya agak buncit. Dia telah memakai Abilify, Cogentin, Risperdal dan benzodiazepin. Mereka merancang untuk bercerai susu dia off selepas rawatan pesakit luar dia telah bermula.

Kira-kira seminggu sebelum pergi ke hospital, dia telah kembali daripada pihak dalam apa yang ibunya dipanggil negeri "euphoric", "benar-benar berubah." Sebelum pihak yang dia telah A + pelajar, atlet, popular, rajin, bertanggungjawab, berkemahiran sosial. "Semua orang mahu duduk bersebelahan dengan Lena," kata ibunya.

Apabila ditanya mengenai parti, Lena adalah tidak keruan, menjawab dalam bertele-tele, monologues tidak relevan. Saya bertanya kepadanya adakah dia memahami apa yang dia berkata dan dia menjawab, "Saya keliru. Saya mempunyai perkataan begitu banyak salad." Beliau seolah-olah benar-benar kecewa.

Walaupun beliau tidak dapat menyatakan dengan jelas apa yang telah berlaku pada parti yang mungkin telah menyumbang kepada keadaan semasa, beliau pernah berkata: "Apa yang saya mahu lakukan adalah bersama dengan teman lelaki saya." Dia telah dating budak lelaki yang sama sejak berusia 15.

Menurut ibunya, teman lelaki Lena adalah "budak yang baik," walaupun dia bimbang bahawa keadaan psikiatri Lena itu akan meletakkan tekanan pada hubungan dan tidak tahu bagaimana ia akan memberi kesan kepada anak perempuannya. (Sebaik sahaja dia akan mendapat keluar dari hospital dia akan pergi untuk berjumpa dengannya di rumah ibu bapanya dan telah mula bercakap dari segi agak kesat tentang kehidupan seksual mereka di hadapan keluarga. Beliau menyatakan dia tidak mempunyai ingatan ia tetapi diberitahu mengenainya oleh teman lelakinya.)

Beberapa hari selepas pihak yang berkenaan, dia mula bercakap unintelligibly dan mengadu ketidakupayaan untuk membuang air kecil. Beliau tidak lama lagi dibawa ke pejabat doktor dan dipindahkan ke ED, jika hal itu akhirnya diberikan kepada jabatan psikiatri kerana persembahan manik beliau. Beliau telah menegaskan bahawa dia mengandung walaupun sonograms dan ujian darah yang berlawanan. Dia begitu pasti kehamilan beliau bahawa dia tidur dengan tangan beliau di dalam faraj untuk menjaga bayi daripada terjatuh.

Dia membenci hospital dan sering adalah lebih daripada tahan, perlu dihalang. Dia teringat diletakkan pada fentanyl, rasa lumpuh, dirogol dan histeria kerana mereka catheterized beliau untuk melepaskan air kencing tertahan. Mereka juga mendapati ia amat sukar untuk menarik darah dari beliau, walaupun ibunya menyatakan bahawa adalah sangat luar biasa untuk dia.

Ibunya menyatakan terdapat tiada jangkitan dan semua ujian perubatan datang kembali normal.

Kesnya berlaku pada bermula dan berhenti. Walaupun ia seolah-olah bahawa terdapat satu mata dalam etiologi, punca masih tidak jelas dan gejala-gejala yang bertaburan. Kami bertanya kepada beliau dan ibunya untuk beberapa maklumat umum:

Dia cenderung untuk menjadi musim bunga sejuk dan pilihan dan jatuh untuk iklim sederhana. Dia suka ais krim dan ais. Dia telah meninggalkan berat sebelah kesakitan ovari dengan ovulasi dan sista pada ovari yang betul. Dia sering mempunyai rasa hendak pitam semasa haid dan kadang-kadang tidak sedarkan diri. Beliau mempunyai kecenderungan untuk pendarahan dan, walaupun pengalaman di hospital, biasanya berdarah dengan mudah. Beliau mempunyai imaginasi yang jelas, adalah seni dan berkata dia menarik seperti "Tim Burton." Dia bermain piano, haiwan disayangi, mempunyai mimpi buruk sebagai kanak-kanak dan kadang-kadang melaporkan melihat malaikat atau roh.

Beliau menyampaikan sebagai sangat bersimpati dan tampan. Malah, sebaik sahaja dia datang, dia ditawarkan pelukan dan berkata, "Anda kelihatan baik. Nice pakaian."

Ibunya dilaporkan kehamilan biasa dengan Lena walaupun dia dihantar melalui c-seksyen kerana kekurangan ibu daripada pengembangan. Beliau adalah anak bongsu dan sangat tenang, mudah berterusan bayi. Tiada penyakit utama zaman kanak-kanak dilaporkan.

Beliau telah cemerlang dalam akademik dan agak rajin. Apabila dia telah berehat psikotik ini, dia hanya kira-kira untuk menamatkan pengajian dengan pensijilan tambahan dan mendapatkan untuk bekerja keluar dari sekolah tinggi.

Tanpa lebih untuk pergi, repertorization pertama beliau muncul sebagai berikut:

Fikiran, khayalan, hamil

Minda, bersimpati

Jeneral, rasa hendak pitam, haid

Fikiran, khayalan, specters

Minda, gila

Minda, pemikiran, tergesa-gesa

Walaupun saya pada mulanya berasa panggilan yang kuat untuk Fosforus kerana sifat beliau bersimpati, kewaskitaan, dan perlembagaan fibrosis, repertorization pertama ini datang Ignatia. Tetapi keseluruhan kes itu seolah-olah mahu. Saya sudah tahu bahawa Ignatia adalah penawar histeria baik, tetapi rehat psikotik?

Saya dipanggil Dr. Karl Robinson apabila dia datang ke bandar dan saya berlari kes olehnya. Beliau tertarik dengan kedalaman dan kejelasan khayalan beliau. Sebaik sahaja dia hendak mendengar kes itu di luar, dia bertanya kepada saya, "Jadi, apa yang berlaku di parti?"

Mengecewakan saya katakan saya terpaksa berkata, "Saya tidak tahu. Saya tidak dapat detail lebih daripada sesiapa."

Dengan tegas, dia memberikan saya arahan kerja saya, "Anda perlu tahu apa yang berlaku di parti yang !!! Itulah di mana kes itu!" Dan dia benar-benar betul.

Apabila saya melihat dia datang, dia memberi kesan dan proses pemikiran itu jelas masih memberi kesan (menyekutukan percuma, ucapan bertele-tele, menjejaskan tumpul), tetapi dia sedikit lebih masuk akal kerana ubat allopathic dan boleh mula ingat apa yang berlaku sebelum kemasukan hospital beliau .

Rupa-rupanya pada parti, dia telah mendapat tahu bahawa teman lelakinya telah menipu ke atas beliau. Dia teringat bahawa dia mula "menjerit dan menjerit" sehingga dia "tidak dapat bernafas."

Dari sudut bahawa dia menjadi dan kekal histeria. Ia adalah trauma. Dan kegilaan. Penyakit adalah dari cinta kecewa dan kejutan mental.

Dengan itu, kes itu telah dinyatakan dan rubrik telah diperluaskan seperti berikut:

Fikiran, khayalan, hamil

Minda, bersimpati

Minda, penyakit dari, cinta kecewa

Minda, penyakit dari, kejutan, mental

Fikiran, gila, kesedihan,

Fikiran, gila, ceria, gay

Minda, sentimental

Minda, bersungguh-sungguh maksudnya

Fikiran, ucapan, mengembara

Minda, pemikiran, mengembara

Fikiran, khayalan, specters

Pundi kencing, pengekalan air kencing

Jeneral, rasa hendak pitam, haid

Jeneral, kekurangan haba penting

Sekali lagi, ia datang overwhelmingly Ignatia dan kami akhirnya mempunyai titik emosi asal: cinta kecewa, kejutan mental. Ini merupakan satu lagi pengajaran penting kepada saya tentang trauma: bahawa ia adalah peniru Besar. Ia boleh mendorong pelbagai gejala kepada pelbagai perkhidmatan yang begitu luas ia boleh kelihatan seperti, dan berlakulah seperti dan merasa seperti apa-apa bilangan gangguan lain.

Beliau menerima Ignatia 10M.

Pada dos yang pertama, dia berlaku ke sarang dan pergi ke bilik air sehingga usus beliau telah dikosongkan apa yang kelihatan bernilai dua minggu najis. Apabila dia datang kembali ke pejabat, ia seolah-olah dia adalah orang baru, mental dan emosi lebih tenang, pandangannya yang jelas dan ungkapan-ungkapan yang menunjukkan yang lebih luas emosi. Dia lebih mampu mengakses maklumat daripada memori dan menyatakan dalam cara yang difahami. Ubat-ubatan beliau telah dikurangkan tetapi kesejahteraannya berterusan.

Dia mula mempunyai wawasan yang sesuai untuk seorang wanita muda kecerdasan dan kepekaan beliau. Apabila dia dibincangkan buang air besar, dia berkata, "Ia adalah seperti mempunyai keguguran." Apabila ditanya bagaimana ia dibuat rasa, dia berkata, "Sad." Apabila ditanya mengapa, dia menjelaskan bahawa dia lebih suka untuk mempunyai bayi dan tertanya-tanya jika mungkin ia adalah satu cara untuk menjaga teman lelakinya rapat dengannya.

Beliau telah mula mempunyai pandangan lain yang serupa ke dalam hidup keluarganya, kekecewaan, dan cara dia telah asas emosi untuk keluarganya.

Ia telah menjadi lebih kurang 3 bulan sebagai tulisan ini. Beliau telah dipecahkan dengan teman lelakinya, jatuh kembali ke sekolah, dan terus mengejar kerjayanya. Walaupun dia pasti mempunyai cara untuk pergi emosi, tidak jelas, tanda-tanda baru telah dibangunkan dan dia tetap tenang tanpa khayalan.

Kes # 2: Rahsia Teenage Abortion

Stacy, 35, datang mengadu terutamanya daripada hubungannya dengan ibunya, yang "janggal, tegang, tidak selesa." Dia tidak dapat mengenal pasti mengapa dalam satu temu bual awal kecuali berkata dia merasakan setiap perbualan dengan ibunya berakhir dengan kegusaran atau kemarahan. "Dia sentiasa menganalisis saya."

Beliau tidak mempunyai sejarah perubatan yang cemerlang, menafikan sebarang penderaan seksual atau fizikal, dan mendakwa telah mempunyai kehidupan yang bahagia. Dia dibesarkan dalam keluarga yang berpecah agama. Ibu adalah seorang ahli psikologi agnostik / kemanusiaan tetapi bapanya adalah seorang Katolik yang sering pergi ke gereja. Dia sering mendapati dirinya cuba untuk menjadi pembuat keamanan. "Saya adalah kanak-kanak yang mahu membuat orang lain gembira."

Walaupun aduan awal hubungan dia dengan ibunya dan dia menafikan sebarang peristiwa traumatik terang-terangan, ia ternyata bahawa dia telah mengalami pelbagai gejala tekanan sejak dia mula pekerjaan baru bekerja dengan kanak-kanak terbiar. Seperti yang dia bercakap tentang kerja, dia mula menangis. "Tiada siapa yang mahu mereka."

Beliau mendedahkan bahawa dia sering tidur, sangat sensitif, dan ketakutan tanpa alasan yang jelas. Beliau telah menjadi marah dengan teman lelakinya dan bimbang perubahan mood dia telah pergi untuk mengejar Nya.

Tiada tanda-tanda lain telah mengakui sehingga sesi ketiga atau keempat apabila dia mendedahkan bahawa dia akan melakukan pengguguran di berusia 16 tahun.

"Saya tidak mahu ia. Saya hanya tidak tahu apa lagi yang perlu dilakukan. Ibu saya tidak akan membantu saya. Lalu aku pergi sahaja. Saya tidak keseluruhan kerana mereka," katanya sambil teresak-esak secara terbuka. Ia adalah lebih daripada kesedihan. Ia adalah hati nurani yang miskin. Dia menangis kerana dia ingin dia telah cukup pintar atau maklumat yang cukup untuk meletakkan bayi sebagai anak angkat. "Saya hanya takut. Tetapi saya menyakiti seseorang untuk kepentingan saya sendiri."

"Dan," Saya bertanya kepada beliau, "kerja anda? Kanak-kanak di sana?"

"Mereka hanya meninggalkan. Tiada siapa yang mahu mereka. Saya bimbang bahawa bayi saya merasakan bahawa cara tentang saya. Yang saya tidak mahu dia."

Sekarang, kita mula melihat kes itu membuka. Dia mengadu gayat sekali-sekala di tempat kerja, gangguan chilliness dengan haid, haid penyelewengan, sukar bangun dari tidur pada waktu pagi.

Saya mengambil rubrik berikut:

Minda, penyakit ditindas / kesedihan senyap

Keberatan, kedahsyatan suara hati

Minda, menyalahkan diri sendiri-

Minda, keinginan untuk kesendirian

Jeneral, Vertigo

Tidur, pagi berpanjangan

Preskripsi itu Cyclamen 30c, sekali sehari selama tiga hari.

Dia merasa segera lega kerana empangan itu dibangkitkan dan kenangan beliau tentang pengguguran dan perasaannya ditinggalkan telah dibebaskan. Menariknya, dia mendapat haid tepat pada 28 hari dan tidak mempunyai mana-mana daripada kesakitan atau pembekuan dia biasanya dikaitkan dengannya. Beliau mendapat pulangan sebanyak gejala migrain dia tidak pernah dialami sejak pengguguran, yang segera hilang.

Selepas kira-kira 2 bulan psikoterapi di mana kami tertumpu terutamanya kepada pemprosesan kerugian dan kemarahan beliau atas jalan kehamilannya dikendalikan, apa yang mula muncul adalah gambar yang sedikit berbeza, satu yang bergema kepada saya kerana tahap yang lebih mendalam perlembagaan yang sama:

Beliau menyifatkan malu beliau kerana tidak sempurna, perasaan dia keperluan untuk mengawal perkara kerana rasa dibesar-besarkan tugas dan kepekaan yang mendalam kepada seram di dunia. Dia lebih suka menderita senyap dan secara umumnya suka untuk sagu hati, walaupun beliau amat cenderung untuk menawarkan sagu hati kepada orang lain.

Kami mengambil semula kes itu: Walaupun pengambilan awal di mana semua yang berikut telah dinafikan, dia menyifatkan sejarah alahan sejak peringkat awal, tahi lalat dan sejarah peribadi lesi pra-kanser di wajahnya, sejarah zaman kanak-kanak ekzema dan menggigit kuku, yang sejarah peribadi radang paru-paru, takut kegagalan, dan banyak yang serius, penyakit awal kanak-kanak, termasuk demam berdarah. Ini adalah salah satu daripada sebab-sebab yang penting untuk terus mengikuti kes itu walaupun anda fikir anda telah pun mengambil ia! Walaupun pelanggan yang terbuka dan jujur ​​dan rajin sebagai Stacy tidak boleh memikirkan perkara-perkara pada permulaan rawatan yang dalam homeopati dianggap penting. Terutamanya dalam rawatan trauma, di mana terdapat lapisan ketakutan, kealpaan, dan detasmen, kita perlu bertanya soalan lebih daripada sekali dari masa ke masa.

Dan ia adalah satu perkara yang baik yang saya lakukan, kerana satu lagi ubat trauma muncul: Carcinosin, yang kita mengalah LM potensi kerana sejarah beliau lesi pra-kanser. Kami bermula dengan LM1, 10 succussions, tawaran, dan dalam minggu dia mendapat gejala hidung berair sejuk biasa, sinus tersumbat, mengantuk-dan pada masa yang sama, beliau menyifatkan rasa "yang lebih berpusat."

Dalam tempoh dua bulan akan datang kita berpindah beliau dari LM1 untuk LM5, di mana titik, dia mencapai dataran tenang dan gembira. Dengan setiap peringkat baru dia mendapat satu siri cepat aggravations dan seiring rasa dia sendiri meningkatkan dengan penuh bertenaga. Dia mengendalikan kerja-kerja beliau dengan sama banyak kasih sayang tetapi dengan bahan tambah yang lebih sihat detasmen supaya dia boleh berfungsi dengan lancar. Sudah dua tahun sejak rawatan dan dia kerap tinggal di sentuh untuk membiarkan saya tahu bagaimana dia dan bagaimana berbeza pengalamannya hidup telah menjadi.

Kes # 3: Terperangkap dalam Nightmare yang

Seorang wanita di dalamnya pertengahan 20-an duduk di bilik menunggu saya, bertungkus-lumus. Dia duduk seolah-olah cowering, mengelakkan hubungan mata secara langsung. Dia menarik nafas dalam sedutan, hampir tidak dapat bercakap. Beliau seolah-olah benar-benar terkejut, seolah-olah dia hanya pernah melihat hantu.

Apabila dia akhirnya mula bercakap, bit dan keping cerita yang muncul di mana dia telah digunakan sejak dari awal kanak-kanak sebagai hamba seks di rantau luar bandar di utara Nevada. Perkataan yang dia gunakan berulang-ulang adalah "mimpi ngeri." Dan, untuk mata saya, dia masih ada, kanak-kanak, hilang, bingung, terkejut, hampir tidak dapat bernafas dari keganasan. Beliau bercakap tergesa-gesa bangun di tengah malam, melihat seorang lelaki di dalam bilik, tidur berjalan, terhantuk kepalanya pada dinding keras dan jeritan begitu kuat bahawa beberapa kali polis terpaksa datang.

Dia kemudian melaporkan dia akan dirogol oleh seorang rakan di rumahnya sendiri kira-kira enam bulan sebelum sesi pertama kami dan terkejut melihat bahawa seseorang adalah di rumahnya dan dia akan diserang.

Tanpa dapat mengambil sejarah yang jelas pada ketika itu, saya hanya terpaksa menonton beliau. Saya datang dengan yang berikut:

Minda, Penyakit, ketakutan

Minda, Penyakit, keganasan

Minda, Penyakit, penderaan seksual

Pernafasan, engahan, tamat

Bernafas, sesak

Takut, serangan

Saya memberikan 10M stramonium beliau. Dalam masa satu minggu, dia datang kembali dan mampu untuk duduk dan bercakap. Mimpi buruk dia berkurangan dengan ketara. Dalam masa satu bulan mereka hampir hilang. Dia mampu untuk mempunyai perbualan yang normal. Hubungan mata beliau telah bertambah baik. Takut dia sedang berubah. Bukannya keganasan, dia sudah mulai mengakses kemarahan dan kesakitan hina daripada yang begitu disayangi sebagai seorang anak.

Sejak beberapa bulan akan datang, sifat beliau mula muncul: Beliau telah kanak-kanak yang baik hati, berpaut, mahu cinta yang lebih daripada yang lain. Dia tidak faham bagaimana orang boleh mencederakannya. Dia telah memilih lelaki dengan baik, cuba untuk memanipulasi mereka untuk menjadi lebih bagus kepada beliau, tetapi berpaut kepada mereka dengan cara yang dia bergantung pada orang dewasa dalam kehidupan awal beliau tidak kira bagaimana mereka melayan beliau. Menangis secara terbuka, bersimpati, dan memberi maklum balas kepada penghiburan. Beliau adalah berdarah panas, tidur dengan kakinya keluar dari penutup di belakang beliau, kehausan tenusu dan ais krim.

Ubat yang terakhir dia dapat adalah Pulsatilla 1M. Beliau telah bertambah baik secara berterusan, mencari damai yang meningkat, meneroka kemungkinan dating lagi, dan mengikis off sisa-sisa terakhir yang lepas itu.

Ini hanya beberapa contoh apa yang boleh dilakukan dengan homeopati dalam trauma. Saya telah bekerja dengan kes-kes kecemasan dan trauma pelbagai peringkat yang melebihi dua puluh lima tahun dan saya ingin mengucapkan terima kasih saya mempunyai homeopati di dada alat saya dari awal. Perkara yang paling penting yang saya pelajari dalam menggunakan homeopati dengan pesakit saya adalah bahawa walaupun terdapat apa yang dipanggil "trauma" ubat, apa-apa remedi boleh digunakan kerana ia tidak trauma yang kami merawat. Ia adalah orang itu. Sentiasa orang itu.

Senarai pendek Disyorkan Buku di Rawatan Trauma:

Rothschild, Babette, Badan Ingat (WW Norton & Company, NY, 2000)
Erickson, Milton, H., Rossi, Ernest L, dan Rossi, Sheila I., Realiti Hypnotic, Irvington Publishers, NY, 1976
Dolan, Yvonne, M., Menyelesaikan Penderaan Seksual (WW Norton & Company, NY, 1991)
Wolinsky, Stephen, Ph.D., keadaan khayal, Rakyat Hidup, (The Bramble Syarikat, CT., 1991)
Untuk maklumat lanjut mengenai homeopati klasik, sila rujuk kepada Pusat Kebangsaan bagi Homeopati.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar