Minggu, 08 November 2015

Mengenai Fibromyalgia

Mengenai Fibromyalgia

Fibromyalgia biasanya bermula selepas pertarungan akut dengan selesema atau beberapa syarat lain virus berpanjangan. Fibromyalgia merujuk kepada kesakitan berulang dan sakit antara gejala-gejala lain dan sering diiringi oleh ketidakmampuan untuk tidur dan keletihan. Tanda-tanda adalah pelbagai dan cenderung untuk datang dan pergi dalam intensiti. Ia adalah satu kitaran di mana kesakitan menghalang tidur dan kekurangan tidur membawa kepada rasa sakit yang meningkat yang menyebabkan kekurangan mobiliti.

Terdapat senarai panjang gejala mungkin dan kemungkinan yang termasuk gangguan tidur, daya ingatan yang lemah, tidak mampu fokus dan menumpukan perhatian, kebimbangan, kemurungan, sakit kepala, sindrom usus terganggu, gangguan haid, kekejangan pagi, kebas, kesemutan, sakit atau sakit, bengkak limfa kelenjar, dan kepekaan terhadap cuaca. Sakit itu datang dan pergi dalam intensiti dan tempoh. Apabila saraf menjadi sensitif, otot lebih boleh bertindak balas dengan kekal di dalam keadaan penguncupan dan dengan itu mewujudkan rasa sakit. Gejala-gejala ini boleh bertahan minggu, bulan, dan kadang-kadang tahun. Apabila keadaan ini disyaki, ia adalah dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor anda.

Diagnosis boleh menjadi sukar. Ia telah mendapati bahawa orang dengan Fibromyalgia mempunyai apa yang disebut mata sebanyak tender dalam bidang-bidang tertentu badan seperti belakang lutut atau dua belah siku. Terdapat sejumlah 18 mata tender itu dan orang-orang dengan Fibromyalgia biasanya mempunyai sekurang-kurangnya 11 daripada 18 mata.

Keadaan ini juga dikaitkan dengan tekanan dan telah menjadi dikenali sebagai syarat lazim di kalangan jenis A orang. Ini merujuk kepada orang-orang yang sentiasa di mana sahaja, tahu bagaimana untuk mendapatkan perkara yang dilakukan tetapi jarang meluangkan masa untuk diri mereka sendiri untuk peremajaan. Ia juga telah didapati lebih lazim di kalangan wanita berbanding lelaki kerana wanita lebih-lebih lagi cenderung untuk bekerja dalam dan di luar rumah.

Profesional kesihatan yang berurusan dengan Fibromyalgia percaya bahawa tidak aktif adalah tindak balas yang lebih teruk dengan keadaan. Rawatan adalah seperti yang pelbagai sebagai gejala dengan hasil yang terbaik berlaku dengan pembangunan program yang berkaitan dengan keperluan khusus individu. Adalah penting untuk memecahkan sakit / keletihan / tiada kitaran tidur / kesakitan. Mempelajari beberapa teknik relaksasi yang berguna seperti biofeedback, meditasi, imej berpandu: mempunyai sesi Bodywork seperti kekutuban atau tengkorak Sacral Terapi dan urut: atau melakukan yoga lembut, dan program senaman yang tetap sesuai dengan tahap anda kapasiti masa kini tidak ada yang berguna dan berguna .

Vitamin yang telah dicadangkan sebagai berguna ialah beta karotena, selenium, zink kelat, dan petang minyak primrose. Sekali lagi, ia adalah bijak untuk berunding dengan doktor anda sebelum memulakan sebarang program senaman atau pengambilan vitamin.

Terdapat pelbagai perkara yang telah didapati berguna seperti menonton postur anda, seli tugas, menjalankan pada tahap toleransi, berenang, berjalan, dan menggunakan haba. Ia adalah kes percubaan dan kesilapan untuk melihat mana aktiviti akan membawa kelegaan kepada individu tertentu, sebagai sebahagian daripada idea-idea yang akan bekerja untuk beberapa orang beberapa masa. Ia adalah kes untuk mendapatkan kelegaan daripada sakit dengan terlebih dahulu mendapat otot untuk berehat dan kedua dari mendapatkan mereka dilatih semula supaya mereka tidak lagi lebih bertindak balas. Menggunakan sendiri accupressure-pada laman pencetus sakit membantu mengurangkan dan kemudian melegakan kesakitan. Belajar untuk mendengar badan anda dan apabila ketegangan dirasai untuk membina di dalam otot, beri sedikit masa dan tarik keluar perlahan-lahan.

Herba bahawa beberapa orang telah didapati dapat membantu termasuk Valerian, yang membantu dengan tidur, Skull Cap yang membantu untuk berehat otot, Feverfew yang telah didapati dapat membantu dengan sakit kepala, Echinacea dan Golden Seal yang dianggap membantu sistem imun, dan teh chamomile yang dianggap sebagai mempunyai kesan menenangkan pada badan.

Merawat diri sendiri untuk membaca yang menaikkan semangat, gembira, lucu, novel atau menonton filem itu mempunyai kesan positif pada badan dengan merangsang pengeluaran endorfin. Endorfin adalah ubat penahan sakit semula jadi badan.

Idea-idea yang berguna lain termasuk:

* Duduk di dalam bilik yang sangat terang (contohnya lampu spektrum penuh)
* Mendengar muzik klasik
* Meletakkan sebagainya usaha untuk sembuh
* Berjalan kaki di dalam air
* Perlahan regangan otot
* Pernafasan lubang hidung alternatif
* Mandi gelembung yang hangat
* Menetapkan matlamat yang realistik
* Mengekalkan hubungan sosial. Berbuat demikian tahap terkawal
* Mewujudkan senaman yang kerap dan program regangan.

Meningkatkan aktiviti secara beransur-ansur dalam tempoh masa yang terlalu banyak terlalu awal boleh menyebabkan nyalaan dan berulang gejala.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar